ماهيت و تبيين عقد بيع و شرايط دين مورد معامله

۱۵ بازديد

ماهيت و تبيين عقد بيع و شرايط دين مورد معامله

 براي توضيحات بيشتر و دانلود كليك كنيد

 

 

 

  • ماهيت و تبيين عقد بيع و شرايط دين مورد معامله
    ماهيت و تبيين عقد بيع و شرايط دين مورد معامله دسته: حقوق
    بازديد: 3 بار
    فرمت فايل: doc
    حجم فايل: 56 كيلوبايت
    تعداد صفحات فايل: 59

    هدف از اين پژوهش ماهيت و تبيين عقد بيع و شرايط دين مورد معامله مورد بررسي قرار مي گيرد

    قيمت فايل فقط 25,000 تومان

    خريد

    دانلود پايان نامه رشته حقوق

    ماهيت و تبيين عقد بيع و شرايط دين مورد معامله

    مقدمه:

    در گفتار اول بيع از لحاظ لغوي، مفهوم بيع در قرآن كريم و سپس تعريف بيع مطابق قانون مدني ايران و برخي كشورها از جمله انگلستان و مصر و همچنين تعاريف ارائه شده ديگر توسط فقهاي عظام ذكر و شرح مختصري داده مي‌شود و در آخرباروشن شدن ماهيت آن، تعريف پيشنهادي از بيع ارائه مي‌گردد.

    لفظ بيع از نظر لغوي مصدر باع مي‌باشد كه عبارتست از «مبادله مال به مال » مراد از كلمه اول مال مبيع و مراد از مال دوم در عبارت همان ثمن و عوض معامله است كه مشتري آنرا به بايع منتقل مي‌كند .بيع در زبان فارسي به معناي خريد و فروش است و به همين دليل از اضداد است. و غالباً از اخراج مبيع از تملك در مقابل ثمن اطلاق مي‌گردد . اما بر «شراء» يعني اخراج ثمن از تملك در مقابل مبيع نيز اطلاق مي‌گردد. در حديث منقول از پيامبر اكرم (ص) كه فرموده‌اند: «هيچيك از شما نبايد هنگامي كه برادرش در حال بيع است در معامله او دخالت كند .»، در معناي شراء استعمال گرديده است زيرا معروف است كه زماني كه مشتري اول در حال معامله و خريد كالا از بايع است مشتري ديگر با افزودن بر قيمت آن كالا در خريد مشتري اول دخالت مي‌كند و لذا نهي بر مشتري واقع گرديده است نه بر بايع. بنابراين كلمه بيع در لغت از اضداد بوده و هم در مورد فروش و هم خريد كالاها به كار برده مي‌شود« اما نبايد از نظر دور داشت كه اين كلمه در عرف بيشتر در مورد فروش يعني فعلي كه توسط بايع صورت مي‌گيرد استعمال مي‌شود و اين امر با توجه به اين كه الفاظ حمل بر معاني عرفي آنها مي‌باشد حائز اهميت است و به همين دليل است كه در عقد بيع اصالت با تمليك مبيع به شخص خريدار است و تملك امري فرعي است .»    

    «عقد بيع از معدود عقودي است كه در قرآن چندين بار از آن ياد شده است » و چون اين كتاب آسماني مسائل را بطور كلي مطرح كرده، از اينرو الفاظ بيع را در معناي عام آن به كار برده، يعني در مطلق مبادلات و دادوستد به كار رفته است.

       گاهي اين لفظ در باب تفاعل به كار رفته است مثل (... و اشهدوا اذا تبايعتم ) يعني هنگامي كه مي‌خواهيد خريد و فروش كنيد بر معامله خود گواه بگيريد. و نيز در جاي ديگر از قرآن بصورت مصدر به كار رفته است. مثل (... فاسعوا الي ذكرالله و ذروا البيع ) در اين آيه لفظ بيع به عنوان مصدر و به معناي معاملات جزئي و كلي و تجاري به كار رفته است و كليه معاملات و دادوستد را شامل مي‌شود و يا در آيه (... احل الله البيع و حرموا الربا .... ) به عنوان مصدر همراه با الف و لام جنس به كار رفته است. در قرآن شراء كه لفظ مخالف بيع است به معناي بيع آمده است  و (شروه بثمن بخس دراهم معدوده ) او را به بهاي اندك و به چند درهم فروختند. با اين حال عليرغم ذكر اين عقد در قرآن كريم بنا به صراحت اكثر فقهاي عظام  بيع نه داراي حقيقت شرعي است و نه حقيقت متشرعه، بلكه بيع يك مفهوم عرفي است و ذكر آن در كتاب آسماني دلالت بر امضاي اين عقد توسط شارع مقدس است. 

    فهرست مطالب

    مقدمه: 1

    ماهيت عقد بيع و شرايط دين مورد معامله 2

    مبحث اول شناخت عقد بيع 2

    گفتار اول: تعريف و مفهوم بيع 3

    بند اول: تعريف لغوي بيع 3

    بند دوم: تعريف بيع در قرآن 4

    بند سوم: تعريف قانون مدني و نقائص آن 5

    بند چهارم: تعاريف ديگر بيع و نقد آنها 16

    بند پنجم :تعريف انتخابي بيع 25

    گفتار دوم: امكان دين بودن مبيع 30

    مبحث دوم: شرايط دين مورد معامله 36

    گفتار اول: دين بايد موجود و ثابت در ذمه باشد. 37

    گفتار دوم: معين بودن دين و مدت آن 41

    گفتار سوم: منفعت عقلايي دين 42

    گفتار چهارم: مشروع بودن دين 43

    منابع و مأخذ 44

    قيمت فايل فقط 25,000 تومان

    خريد

    برچسب ها : ماهيت و تبيين عقد بيع و شرايط دين مورد معامله , ماهيت عقد بيع , شرايط دين مورد معامله , شناخت عقد بيع , بيع در قرآن , امكان دين بودن مبيع , دانلود پايان نامه عقد بيع

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.