- تحقيق معماري موزه
دسته: معماري
بازديد: 37 بار
فرمت فايل: doc
حجم فايل: 286 كيلوبايت
تعداد صفحات فايل: 19تحقيق معماري موزه
قيمت فايل فقط 3,000 تومان
تحقيق معماري موزه
ردپاي زن ايراني در معماري موزه
ايراني بودن و مسلمان بودن براي من يك جامه فرهنگي است كه بدون آن احساس عرياني ميكنم. تأثير مليت، در كارهايم به وضوح پيداست.به عنوان مثال من معماري را هميشه از داخل شروع ميكنم و ميتوانم بگويم كه مشغله ذهنيام فضا به معني متعارف آن نيست . مشغله من يك نوع انفجار و انبساط از درون به بيرون است. بيرون هميشه منتج از درون است
تهران_ 14 آبان 1384
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري، سولماز نراقي:
نسرين فقيه،معمارياست پركار، جستجوگر و فعال در صحنه بينالمللي . حساسيتي هنرمندانه و هندسهاي معمارانه در كردار و گفتار او نمايان است. او را زني خواهيد يافت با ظرافت و جديت توأمان، خصلتي كه در آثار و رفتارش به يكسان بروز يافتهاست.
فقيه تحصيلات معماري را در ونيز، و طراحي محيط را در دانشگاه يل امريكا به پايان رساند و به ايران آمد. مديريت طرح تفضيلي اصفهان براي مهندسين مشاور ارگانيك و مديريت بخش معماري موزه هنرهاي معاصر تهران از عمده مسووليتهاي او در ايران پيش از انقلاب بود.
فقيه در سال 1362 به فرانسه رفت و فعاليت معماري را در دفتر خود آغاز كرد. همزمان مرمت و طراحي داخلي موزه اورسي را به عهدهگرفت.در فرانسه بازسازي گالريهاي گنجينه دائم ژرژ پمپيدو و مرمت چندين موزه در شهرهاي مختلف به كارنامه تجارب او اضافه شد.
فقيه هم اكنون در ايران زندگي ميكند و در كنار حرفه اصلي خود، به كار پژوهشي نيز مشغول است. با او در دفتر كارش به گفتگو نشستيم.
•لطفا از نخستين پروژه خود در شهر اصفهان بگوييد. چه شد كه اين كار را شروع كرديد و سرانجام طرح چه بود؟
در آن وقت طرحهاي جامع شهرهاي بزرگ كه به وسيله مهندسين مشاور تهيهشده بود به سرعت در دستور كار دستگاههاي اجرايي قرارميگرفت.بولواركشيها و بياعتنايي آقايان به بافتهاي موجود تاريخي، شهري مانند اصفهان را در يك وضعيت بحراني قرارميداد .
وزارت مسكن وقت اين طرح را به من واگذار كرد و من تلاش كردم طرح تفضيلي اصفهان را در مسير جديدي قراردهم. اين تلاش موفقيتآميز بود و از آن به بعد شهر تاريخي اصفهان به غير از يكي دو بولوار كه در زمان رضاشاه كشيدهشده و بافت شهر را از هم گسيخته بود، آسيب مهمي نديد.
عده اي ميگويند من اولين كسي بودم كه اصطلاح بافت تاريخي را در ايران به كار بردم.اين اصطلاح، ترجمه تحتاللفظي يك عبارت ايتاليايي(tessuto urbano) است. ايتالياييها همواره در امر بزرگداشت و مرمت بافتهاي تاريخي به كشورهاي ديگر برتري داشتند. درآن زمان همه فكر ميكردند كافي است چند ساختمانقديمي ارزشمند حفظ و نگهداري شود.
اما من سعي كردم اين نكته را تفهيم كنم كه بافت تاريخي بخشي از ميراث هر شهر است.ما از آن پس تجزيه و تحليل سه بعدي و تصويري منازل و كوچههاي قديمي را آغاز كرديم.اين حركت پس از مدتي اشتهار بينالمللي پيدا كرد و همين مساله باعث شد كه ما بتوانيم خيابانكشيها را در اصفهان متوقف كنيم.
من به اين دوره از مسووليت خود اهميت زيادي ميدهم. براي اينكه پس از رفتن من، توسعه شهري اصفهان در مسير صحيحي هدايت شد.
•كار در موزه هنرهاي معاصر را از چه زماني آغاز كرديد؟
در آن وقت موزه هنرهاي معاصر تازه داشت شكل ميگرفت. براي همين مشغول خريد آثار تجسمي هنرمندان جهان بود. از من دعوت كردند كه مديريت گرافيك،عكاسي و معماري آن را برعهده بگيرم اما من فقط بخش معماري را انتخاب كردم و از آن پس سه خط مشي را در پيش گرفتم: اولين كار خريد دِسنهاي اصل معماران معروف بود. در دهه 70 هنوز كامپيوتر رواج نداشت و در نتيجه اين دسنها از ارزش فوقالعادهاي برخوردار بودند. حتي امروز هم كروكيهاي دستي يك معمار معروف ارزش فراواني دارد چه رسد به آن زمان.
به هر حال، ما شروع كرديم به خريداري طرحهاي افرادي مثل مايكل گريوز، لئون كرير، ماسيمو اسكولاري و پيتر آيزنمن. اين آثار هنوز هم در موزه هنرهاي معاصر نگهداري ميشوند.
دومين كار، اجراي پروژههاي پژوهشي مستقل درباره موضوعات مختلف معماري ايران،با هدف برپايي نمايشگاههاي موضوعي بود، و سوم معرفي معماران جهان با توجه به نياز معماران ايراني.
من ازهمان وقت بااطلاعرساني پراكنده درباره هر نوع مقوله فرهنگي مخالف بودم و ميخواستم اگر قرار است كه ما از تجربيات كشورهاي ديگر حرف بزنيم با مسائل خودمان ارتباط داشته باشد.
در همين راستا دو نمايشگاه برگزاركردم ؛ يكي نمايشگاه "محله"، كه مقايسه دو شهر تهران و بروكلين بود. پژوهش تهران را من انجام دادم و پژوهش بروكلين را يك محقق امريكايي.
دوم نمايشگاهي از معماري فنلاند كه به معرفي موزه فنلاند، معماري اين كشور در دهه 50 و چهره شاخص آن، آلوار آلتو اختصاص داشت. دليل برپايي اين نمايشگاه اتفاقات كم و بيش مشابهي بود كه در ايران آن دهه نيز ميافتاد.
قيمت فايل فقط 3,000 تومان
برچسب ها : معماري موزه , معماري , موزه , تحقيق در مورد معماري موزه , تحقيق و بررسي معماري موزه , تحقيق و بررسي در مورد معماري موزه , دانلود تحقيق معماري موزه , دانلود تحقيق در مورد معماري موزه , مفاله معماري موزه , دانلود مقاله معماري موزه , بررسي معماري موزه
جمعه ۱۷ آذر ۹۶ | ۱۳:۰۸ ۳۷ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است