- معماري سبز 41 ص
دسته: معماري
بازديد: 37 بار
فرمت فايل: doc
حجم فايل: 1193 كيلوبايت
تعداد صفحات فايل: 41معماري سبز 41 ص
قيمت فايل فقط 3,400 تومان
تحقيق معماري سبز
معماري سبز برخاسته از معماري پايدار و توسعه پايدار بوده كه اين نيز ناشي از نياز انسان امروز در مقابل پيامدهاي سوءجهان صنعتي و مصرفي عصر حاضر است. حفظ و حراست از منابع طبيعي جهان، مصونيت از آلودگي هوا و ساير آلودگيهاي محيطي، حفاظت از لايه ازن، بهداشت جسمي و رواني، آينده بشريت و ... از موضوعاتي است كه در اين راستا مطرح بوده و ضرورت آن به عنوان يك وظيفه جهاني روز به روز آشكارتر ميشود.
تاريخچه معماري سبز در ايران
دوره اول از سال 57-47 : اين دوره مصادف بود با اواخردوره’ مدرنيسم. از اين دوره بود كه جريان مدرنيست نيز يك گرايش تاريخي پيدا كرده بود. با كارهاي نادر اردلان و كامران ديباكه درايران سعي در زنده كردن معماري ايران داشتند اين روند در ايران نيز پيش ميرفت. فعاليت ميرميران نيز در اين دوره بي تا’ثير از جريانات روز نبود . كارهاي اونشا ن دهنده’ تا’ثير پذيري ي از معماري سنتي گذشته است. تا’ثيري كه كارهاي شهرسازيايشان از شهرهاي گذشته گرفتند را مي توان در نوع محله بندي سنتي ايشان ويا ايجادگره ها در بين مسيرها ذكر كرد. ميرميران در اين دوره در شركت ذوب آهن ايران مسئول كارگاه معماري، واحد طراحي وشهرسازي بوده است وچندين شهر جديد را طراحي كرده است كه شامل"پولاد شهر، زيراب و زرندنو" بوده است.
در طراحي اين شهرها تنها منبع الهام ميرميران معماري كشور خودمانن بوده بلكه از معماري جهان نيز تبعيت ميكرده است تبعيتي كه ميرميران در مدرسه پولاد شهر از كارهاي موشه سفدي كرده حاكي از اين مسئله مي باشد و آنرا صورت جعبه هاي هم شكل توسعه يابنده طراحي كرده است.
از تك بناهاي اين دوره ميتوان از Pabdana Tea House نام برد. تك بنايي كه در داخل يك باغ طراحي شده است. در اينكار مي توان گرايش پست مدرنيستي را در قوسها يي كه به كار مدرسه پولاد شهر برده مشاهده كرد كه البته كل كار تركيبي از مدرن و پست مدرن مي باشد. خانه طراحي شده كاملا آرامش بخش است خصوصاً با خطوط آبي و متعادل كننده اي كه بكار برده است.
دوره دوم از سال 67-57: در اين دوره كارهاي ميرميران همزمان باانقلاب اسلامي در ايران كه يكي از دستاوردهاي آن رويكرد به سنت تاريخي، بومي گرايي و تأكيد بر ارزشهاي ايراني-اسلامي بوده و همچنين همزمان با اوج پست مدرنيست درغرب كه آن نيز توجه به سنت را اساسي مي دانست بوده است.
مهمترين كارهايي كه ميرميران در اين دوره انجام داده شامل طرح جامع اصفهان، طرح منطقه شهري اصفهان و همچنين مركز توسعه خانهسازي و شهر نشيني اصفهان بوده است. در اين دوره بود كه ميرميران باارائه مفهوم منطقه شهري در كشور براي اولين بار ضرورت توجه به "مناطق شهري" كشور رابه منزله عرصه دين مشخص، مجزا و مستقل، در "حوزه مديريت و برنامه ريزي شهري" گوشزد مي كند. موفقيت اين طرح (طرح منطقه شهري اصفهان)، در عمل به عنوان ابزاري كارا در فرايند هدايت وكنترل توسعه كالبدي منطقه شهري گشت و باعث شد طرح منطقه بندي شهري براي شهرهاي با جمعيت بيشتر از يك ميليون نفر مورد تصويب هيئت دولت گردد.
در مركزتوسعه نيز مي توان گرايش به گذشته را در كار ميرميران ديد.طريقه كار روي پلان، نوع تقسيم بندي نما از تأثير ميرميران از گرايشهاي كشور حكايت دارد.
كليات و اهداف در معماري سبز
طراحي سبز عملي است براي حل مشكلات كه طي آن، منابع طبيعي قبل، بعد و طي پروسه توليد و ساخت به كمترين حد آسيب ميبيند، به علاوه در مسير اين عمل مصالح بايد مفيد بوده، عمر مفيد طولاني داشته و قابل بازگشت به چرخه طبيعت باشند. چيزهاي با طول عمر زياد هم مفيدند و هم بزرگترين مانع عليه اسراف و ضايعات، و اين بهتر از استفاده مجدد يا بازيافت آنها است.
اكنون زماني است كه منابع رو به زوال است، هنگامي كه دغدغه معماران، معماران منظر، طراحان شهري، مهندسين و متخصصين ساختمان اساساً در چارهجوئي براي آينده است. متخصصين طراح بايد حوزه مهارت و تخصص و فعاليت خود را در اين زمينه بسط دهند كه اين از منابع حفاظت شود و حامي آينده فرزندان، نوهها و نسلهاي بعدي باشد.
قبل از هر چيز كه يك ساختمان سبز خلق شود مانند هر چيز ديگر به يك خالق احتياج دارد . اين موضوع يعني ايجاد ساختمان سبز به سلامت فردي كه در آن و در محيط اطراف آن زندگي مي كند كمك خواهد كرد و از او پشتيباني خواهد كرد و از او پشتيباني خواهد كرد و باعث رضايت مندي و سودمندي آنان خواهد شد. اين موضوع نيازمند كاربرد با دقت انرژيهاي تصديق شده در معماري است:
استفاده از طبيعت بادوام و منبع مواد با كفايت و تكيه بر خورشيد براي استفادههاي گرمايي و نيروي برق و روشنايي روزانه و دوباره استفاده كردن از ضايعات و... يك اتحاد و يكپارچه سازي ساختماني ظريف اين استراژيها را توليد ميكند. البته بايد توجه داشت كه تبديل فرهنگ بشر به يك پايه و تغيير ساختار اساسي روح و سرشت انسان بستگي دارد. ما بايد يكي شدن و به هم پيوستن و وابستگي به يكديگر را با يك چيزي خيلي وسيعتر از خودمان را دوباره كشف كنيم. جهان طبيعت قلم مويي است روحاني كه نسبت به همه چيز برتري مي يابد. اول شخص و بعد جامعه اين عقيده بولوزوف است. او عقيده دارد ما بايد هر دو گروه را مجبور سازيم كه موافق حقايق زندگي در جهان باشند. درغرب به اين مسئله اعتقاد دارند كه مزيت در طرح محيطي و طراحي آن در صورتي پيشرفت ميكند و موفق خواهد بود كه حقيقا مجمع و گروه طراحي آن فقط گروهي از طراحان باشند. آرك اولين شركتي است كه دست به اين كار زده است. اين شركت تشكيل شده است ازمعماران، سازندگان و مهندسين و سرانجام عده اي از طراحان بايد پاسخگو در تمامي پروژههاي اين شركت باشند. اين شركت در جريان طراحي هاي خود از روش مشاركتي استفاده مي كند يعني تمامي اعضا در نظر دادن آزاد هستند اما تصميم نهايي را طراحان خواهند گرفت. اين روش يك روش قدرتمند در ساختمان سازيها به شمار مي رود. بسياري از ساختمانها كه در اين شركت در بين طراحان به توافق ميرسد توافق آنها به خاطر مطلوبيت آن اثر است. يك كار جالب ديگر در اين شركت دعوت از تمامي افراد صاحب نظر براي عملي كردن و اجرايي شدن تمامي نتيجه هاي بدست آمده است. جوانب مهمي كه متفاوت با طراحي هاي قردادي مشخص شده است عبارتند از :
- طراحي بايد تقريبا در برگيرنده 40% از نيازها باشد نه اينكه 25% از نيازها را به صورت قراردادي بر طرف كند.
- روند طراحي جريني است آشفته و پر دست انداز، بنابراين احتياج به زمان طولاني دارد. طراحي به تفكر گروهاي صادق و آزمايش كردن احتياج دارد.
- ايجاد ساختمان نيازمند يكپارچهسازي و اتحاد است. همان اتحادها و يكپارچه سازيهاست كه منجر به تغيير ساختارهاي روحي انسان خواهد شد.
اغلب از ساختمان سبز تعبير به ساختماني مي شود كه اثرات منفي آن بر روي محيط اطرافش كم باشد. هدف از ايجاد ساختمانهاي سبز بر اساس اصول ذكر شده بالا بهبود يافتن آب و هوا و جلوگيري از اثرات منفي ساخت و ساز بر محيط زيست است. صرفه جويي و بهينه سازي مصرف انرژي و كاربرد انرژيهاي پايدار در حال حاضر هيچگونه نقشي در فرهنگ ساحتماني كشور ندارد. علاوه بر آن در ساخت و سازهاي مسكوني بخش خصوصي و خصوصا مسكن طبقات مرفه ارقام نسبتا مهمي به زيان ساير موارد ضروري هزينه در ساختمان صرف تزيينات افراطي و بي اصالتي مي شود كه عمدتا بنام ابزار سازي مشهور است. انگيزه صرف اين مبالغ نامتعادل در زيور آرايي احرازجلال و شكوه و ... و نهايتا رونق و موفقيت تجاري خصوصا در حرفه بساز و بفروشي است. اين مسئله متاسفانه به يك مد در جامعه تبديل شده است كه اين نگران كننده است. اما چاره مشكل: انكشاف رويكردهاي نوين زيبايي شناختي براي ايجاد دگرگوني و تحول در اذهان عمومي و جايگزيني الگوهاي زيستي مبتني بر تعادل صرفه جويي و بهينه سازي مصرف و احترام به محيط طبيعي و اجتماعي زيست به جاي الگوهاي منحط رايج كنوني امري ضروري است. لازمه اين امر آن است كه معماران بكوشند به جاي دنباله روي در سليقه عاميانه و بازاري پسند ذوق و سليقه عمومي را در جهات سازنده و مفيد اجتماعي هدايت كنند. معماران مي توانند به مردم بباورانند كه طرحهاي اقليمي و زيست محيطي كمتر از تزيينات رايج كنوني زيبا نيست. از طريق معماري مي توان جامعه را از مطلوبيت و ارزش فراوان اقتصادي وزيست محيطي انرژيهايي كه به نامهاي بي زيان و آرام و ... مشهور شده مطلع كرد. انرژيهايي كه از ديدگاه هنرمندان و معماران مي تواند به جاي هر چيز ديگر زيبا ناميد. آينده جهان در زيباييهاي زيبا نهفته است. بياييد زيبايي نهفته در انرژيهاي پاك و حياتبخش را كشف كنيم. ارزشهاي ممعاري سنتي و سنت ارزشهاي زيست محيطي معمار ي سنتي ايران واجد ارزشهاي بسيار فراوان در شيوه هاي گوناگون استفاده بهينه از انرژي و بهره برداري اكولوژيك از انواع انرژيها و خصوصا كاربرد انرژيهاي پايدار و بي زبان است. گرچه استفاده از باد و به عبارت صحيح تر بهره برداري از حركت هوا و ايجاد نسيم عمده ترين و رايج ترين نوع كاربرد انرژيهاي بي زيان در معماري سنتي ايران است. با اين حال همه عناصر اربعه فلسفي و آييني (آب هوا خورشيد و خاك)داراي كاربرد عالي زيست محيطي در مدنيّت و معماري ايران قديم بوده است. نوع مصالح و فنون ساختماني رايج در گذشته خصوصا آنچه كه در رابطه با پايداري بنا به كار ميرفته و عناصر باربر اصلي ساختمان را تشكيل مي داده يعني ديواره ها و سقف ها يا به عبارت كلي تر عناصر افقي و عمودي به علت دارا بودن حجم و وزن زياد به طور خود به خودي و طبيعي در مقايسه با مصالح و مواد سبك وزن و كم حجم كنوني داراي ظرفيت بالاي نگه داري و ذخيره انرژي و استعداد متعادل سازي حرارت در فضاهاي مصنوع بوده است. در عين حال اين ويژگي به هيچ روي به معناي آن نيست كه زيبايي آسايش پايداري عالي و كيفيات ارجمند زيست محيطي و ابتكارات مربوط به استفاده بهينه از انرژي در معماري ايراني امري خود به خودي و پيش پا افتاده و بي نياز از هوش قدرت خلاقه و عللم و دانش تلقي شود. بر خلاف بررسي دقيق ويژگيهاي معماري ايراني حاكي از برخوردداري از دانش وآگاهي بسيار ذكا و هوشمندي و دقت در جزييات معماري بذل توجه بسيار به امر ايجاد فضاي راحت و آسايش داخلي زيبايي استحكام و عدم تخريب محيط و حفظ كيفيت زيست.
قيمت فايل فقط 3,400 تومان
برچسب ها : معماري سبز 41 ص , معماري سبز , معماري , تحقيق در مورد معماري سبز 41 ص , تحقيق در مورد معماري سبز , تحقيق و بررسي معماري سبز , تحقيق و بررسي در مورد معماري سبز , بررسي معماري سبز , دانلود تحقيق معماري سبز , دانلود تحقيق در مورد معماري سبز , دانلود تحقيق و بررسي معماري سبز
جمعه ۱۷ آذر ۹۶ | ۱۳:۱۲ ۲۴ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است