- تحقيق معماري كانسپت
دسته:
معماري
بازديد: 1 بار
فرمت فايل: doc
حجم فايل: 20 كيلوبايت
تعداد صفحات فايل: 27تحقيق معماري كانسپت
قيمت فايل فقط 3,400 تومان
تحقيق معماري كانسپت
با تعريف ساده مي توان گفت كانسپت ها ايده هايي
(Ideas) هستند كه عناصر گوناگوني در يك
جا گرد هم ميآورند. اين عناصر گوناگون ، در متن
اين نوشتار؛ تفكرات ، تصورات و مشاهدات هستند. در معماري
كانسپت ، مسيري است كه طي آن نيازهاي فيزيكي ، شرايط
محيطي و باورها به هم مي پيوندند و به اين ترتيب
كانسپت ها بخش مهمي از روند طراحي معماري
را شكل مي دهند.اين بحث ذريي تعيين جايگاه كانسپت در طراحي معماري به
تعريف انواع پنجگانه كانسپت مي پردازد كه عبارتند از
: قياسي ، استعاري ، ذاتي ، پاسخ مستقيم (حل مشكل) و آرمانيكانسپت ها:
هميشه كانسپت ها توسط معماران پديد نمي آيند. شايد
بهترين نمونه اين موضوع پاسخ لوكورنوريه به
كانسپت مورد نظر كارفرما در ساختمان كارگاه هاي
چوب در مركز هنرهاي بصري در دانشگاه هاروارد باشد. اين مركز
يك بخش دانشجويي است كه نه تنها براي
دانشجويان رشته هاي هنري بلكه براي
سايرين هم قابل استفاده است. كانسپت مورد نظر مسولان
دانشگاه اينچنين كه اگر دانشجويان بيشتري از
فعاليت هاي مركز با خبر باشند و بتوانند جريان كار و
زندگي درون آن را مشاهده كنند آنگاه شركت و حضور آنها
در كارگاه ها متحمل تر خواهد بود و لوكورنوريه
كانسپت را به اجرا در آورد : به اين صورت او از درون مسير
عبور پياده موجود در سايت رمپي طراحي كرد كه مانند تونلي از
درون ساختمان عبور مي كرد. و امكان
مشاهده بسياري از استوديوها و كارگاه ها را فراهم مي
آورد.شش واژه اي كه دترپي مي آيد مترادف هايي براي
جست جوي كانسپت هستند كه توسط بسياري از
معماران بيان مي شود:انديشه هاي 1-معمارانه 2- نگاره ها 3- ايده هاي فراسازمانده ، 4-
سارتي 5- ايكمن 6- مترجمان بي واسطه يا از اين قبيل انديشه
هاي معمارانه معطوف به يك ويژگي (فن –
معمارانه) خاص هستند مانند نور آفتاب ، فضا ، ترتيب فضاها ،
همبستگي فرم ساده و يا نحوه قرار گيري در منظري
بخصوص كه هر كدام مي توانند بر روند
طراحي بنا تاثير گذار باشند. به اين صورت كه اين
ويژگي آركيتكتونيكي پايه اخذ تصميمات در طراحي
خواهد بود. يك نگاره ، يك الگو يا ايده همين
است كه در طول طراحي پروژه تكرار مي
شود. در سطح پايين مي تواند يك نقش
هندسي به خصوص باشد كه در سرتاسر يك
طرح مشاهده مي شود. همچنين اين نگاره مي
تواند سطوح بالاتري هم داشته باشد. در
كتابي به نام نگاره نور (light id theme)
كه در باره هاگري هنري كيمبل است ، لويي
كان تغييرات آفتاب را در فصول مختلف و
همچنين در طول يك روز واحد را عاملي
بسيار با اهميت در راستاي تكميلي يك اثر
شايسته مي داند. در طراحي اين گالري كان تلاش كرده تا
اين كيفيت متغير آفتاب را به درون بنا بكشاند.ايده هاي فراسازمانده مربوط به تركيب بندي هندسي و سلسله
مراتب كلي بخش هاي مختلف پروژه مي باشد.
طراحي شهري و طراحي محيط هاي دانشگاهي مثالهاي شفاف و
واضحي هستند كه در آنها ابتدا يك الگو كلي نظم
دهنده ايجاد شده و به تدريج تكميل مي شود. يك
ايده فراسازمانده به قسمت هاي مختلف تا جايي كه
نظام كلي باشند اجازه تنوع و تغير خواهد داد. طرح
تامس جفرسون براي دانشگاه ويرجيينا يك نمونه خوب
براي اين مطلب است.هدف ايده فراسازمانده در اينجا اين بوده كه با ايجاد
سازه اي كافي امكاني به وجود آيد كه در
آن هر يك از بخش ها ضمن آنكه خصوصيات شخصي
دارند همانطورهم مانع كل باشند. در طرح
جفرسون اين مساله كاملا به اجرا در آمده
به صورتي كه اگر چه يك نظام كلي مشهود است اما
هر يك از بنا ها هويت مخصوص خود را دارا هستند.در پروژه هاي يزرگ گاهي طراحي مسيرهاي عبور
(سيركولاسيون) در جاي ايده فراسازمانده قرار مي
گيرند. براي مثال در پروژه نوره هوا و فضاي واشنگتن –
اثر هلموت ، اوباتا كاسابوم – ايجاد و توسعه فضاها در
اطراف مسيرهاي عبور انتخاب
هوشمندانه طراحان بوده و چرا كه اين كار
آنها باعث شده تعداد بازديد كنندگان از
حداكثر پيش بيني شده هم فراتر رود.در قرن نوزدهم ميلادي در مدرسه نورآر فرانسه
روش آموزش متفاوتي شكل گرفت كه اسكيس
(esquisse) و طرح خام (parti) از فرآورده
هاي مفهومي و گرافيكي آن هستند در اين
روش دانشجويان بايد توانايي ارائه مفهومي
(Conceptual) خود را به سطوح بالا ارتقاء مي
دادند. از آنها خواسته مي شد تا ابتدا كانسپت و
طرح اوليه را در چند ساعت ابتدايي
كاربردي پروژه مشخص كنند و تا انتها به اين طرح
وفادار بمانند. ادوارد ب=لاربي بارنز براي توصيف
رابطه كانسپت و دياگرام اوليه با پروژه
كامل شده و اين كه اين كانسپت و دياگرام بايد
ساده شده آن پروژه باشند از اصطلاح
برگردان مترجمان بي واسطه (Literal translation) بهره
گرفت. به عقيده بارنز كانسپت يك پروژه بايد
حتي با يك طراحي ساده روي يك
دستمال كاغذي هم قابل بيان و ارائه باشد.
به شكلي كه اين دياگرام اوليه به وضوح شفافيت
ساختمان تمام شده روي همان دستمال كاغذي
مشاهده كرد. به گفته او : يك بنا مي بايد داراي
طرحي قوي و معمارانه – نه مجسمه شكل يا نقاشي
وار – باشد طرحي كه مرتبط با فعاليت درون
ساختمان باشد ………………هر وقتي از يك معمار
سوال مي شود كه روي چگونه ساختماني كار
مي كني؟ او بايد بتواند به سرعت طرحي ذهني يا
دياگرامي از ايده معمارانه خود ارائه كند.كانسپت ها و طراحي معماري
شكل گيري كانسپت پديده اي خود به خودي
نيست بلكه نيازمند تلاشي متمركز براي گرد آوري و
تركيب مسائل مختلف است. گردآوري اين
مسايل كاري هوشمندانه است كاري به عقيده
بسياري از طراحان ، معماران ، منتقدان نويسندگان
هنرمندان متشكل از 10 درصد الهام و استعداد و
90 درصد پشتكار و سخت كوشي است. شكل دهي كانسپت براي
بسياري كاري نا آشنا است. همچنين دانشجويان
اندازه فراگيري و درك ساير مباحث
طراحي در اين مورد با سختي مواجه اند. در
زمينه تقويت مهارت كانسپت سازي سه مانع
اصلي وجود دارند. اولين مانع مربوط
به چگونگي برقراري ارتباط . دومين مانع
مربوط به كمبود تجربه و سومين مانع مربوط
برقراري سلسله مراتب هستند.اولين مشكلي كه يك دانشجو با آن مواجه مي شود
برقراري ارتباط است. نكته جالب در اين رابطه
اين است يخت ترين كار اين اين نيست كه چگوننه كانسپت
خود را به ديگران معرفي كنيم بلكه چگونه بايد
آن را براي خود تشريح كنيم. به همين خاطر طراحان مي آموزند
، تا قبل از تشريح ايده هاي خود براي ديگران
نوعي ديالوگ به عنوان مترعه در ذهن
خود برقرار سازند ، مشكل ديگر برقراري ارتباط
گرافيكي است متاسفانه بسياري دانشجويان
در ترسيم و طراحي ايده مورد نظر خود
اكراه دارند. در معماري هر آنچه كه قرار است
ساخته شود مي بايست ابتدا ترسيم گردد . پروسه ترسيم و
طراحي بايد در مراحل ابتدايي كارآغاز شود
تا طرح پيشنهادي و كانسپت آن بتوانند
دائما نقد و اصلاح شوند.لويي كان نوشته اي اين نكته را ياد آور مي شود كه
مشكل برقراري ارتباط بين يك ساختمان
منسجم در ذهن و طراحي هاي اوليه بين همه
دانشجويان عموميت دارد:روزي دانشجويي جوان نزد من آمد تا سوالي
بپرسد. او گفت در ذهن خود فضاهايي پر جذبه را
تجسم كرده . فضاهايي كه جريان وار بر مي خيزند و شكل مي
گيرند. بدون آغاز و بدون پايان . از جنس ماده
يكپارچه بدون بست و اتصال و به رنگ هاي
سفيد و طلايي . و پرسيد چگونه است كه وقتي
اولين خط را بر روي كاغذ قرار مي دهد
روياي او شروع به رنگ باختن مي كند؟ اين
پرسش خوبي است … پرسشي است در باب پيمايش
پذيرها و پيمايش ناپذيرها .. براي بيان ديده در
معماري و موسيقي مي بايست از ابزارها و امكانات
قابل سنجش بهره گرفت. اولين خطي كه بر روي كاغذ
كشيده مي شود خود ميزاني است از
آنچه نمي توان به طور كامل آن را بيان كرد.زمينه دوم مشكلات و موانع هم در مواقع
توسعه يافته همان قسمت اول است. كانسپت ها شكل
است خصوصا اگر موضوعي تازه و ناشناخته در
معماري باشند. از آنجايي كه بسياري از ساختمان
شكل دادن هاي ساخته شده از كانسپت بي
بهره اند و ازآنجايي كه اكثر منتقدان و معماران
از نوشتن درباره آنها خودداري مي كنند. اين مساله كه
طراحان پويا كانسپت و درك جايگاه آنها در
ساختمان ها نداشته باشند امري نسبتا بديهي به نظر مي
رسد. به طور خاص علاقه اي به سومين زمينه
مشكلات را مي توان به مسائل مربوط به
برقراري سلسله مراتب متناسب دانست. دانشجويان
پويا بسيار با اين گونه مسائل دست به گريبان
هستند. كه به علت كمبود تجربه به سختي مي
توانند درباره شايستگي كانسپت قضاوتي صحيح
داشته باشند. حال اينكه معمار مي تواند
قضاوتي با تامل داشته باشد. به طور كلي درك
روابط موجود بين ايده ها و تصورات و
كانسپت ها كمكي شايان در زمينه عبور از
اين سه دسته مانع خواهد كرد.ايده ها:
ايده ها تفكراتي معين و غير چناليزوازانه هستند
كه از مشاهدات مدارك و انديشه براي ما حاصل مي
شوند. در معماري ايده هاي شامل مسائل
مختلفي مي شوند مانند چگونگي جهت گيري ساختمان
ها، جانمايي يك آشپزخانه در يك واحد ، روش هاي بهره
گيري از جريان طبيعي هوا ، ارزش انرژي و حفظ و صرفه
جويي در آن ، اهميت مصالح ، دوام ، تعامل بين
اجسام مناسبترين راه هاي برقراري ترتيب
فضايي و يا چيزهاي از اين قبيل . بنابراين ساختمان و
طراحي آن شامل بسياري تصميمات كوچك است و
طبيعتا كسب مهارت و ارتقا آن در جهت توليد ايده
ها و كانسپت هايي كه توانايي پاسخگويي به اين گستره
وسيع از امور را داشته باشد از اهميت بسزايي
برخوردار است.فرانك لويرايت نمونه خوبي از معماراني است
همواره ايده هاي زيادي براي اجراي كارها داشته اند. جان
استوارت در كتابي تحت عنوان خانه ها اوسانيان اثر
رايت (Wrights usonion House) 35 ايده رايت در باب طراحي و
ساخت منازل مسكوني كوچك را نقل كرده است.
به همين ترتيب كريستوفر الكسندر و همكارانش در
كتاب رمان الگوها (Apatten Language) بيش از 1000
ايده مختلف در باره رفتار و واكنش انسان ها
نسبت به محيط هاي مختلف را در چهارچوب الگويي ذكر
كرده اند. اين ها (ايده هاي رايت و الكسندر) در مجموع در
حكم چيزي مانند كتاب مقدس ايده ها براي طراحان
ساختمان هستند. البته چه نظريات رايت و چه الگوهاي
الكسندر هيچ كدام حالت به هم پيوسته اي ندارند.
مثلا اگر چه همه ايده هاي رايت را به
وضوح مي توان در كارهايت كميل شده او مشاهده كرد اما
او آنها را به صورت جملات و كلمات مستقل از هم
ارائه كرده و برقراري ارتباط مفهومي بين
آنها بر عهده شخص طراح ، سازنده است.تصورات : تصورات تنها به زيادي با ايده ها دارند به
جز اينكه تصورات قطعيت ندارند به طور پيش
فرض تصورات مقايسه با ايده ها از اساس و
تكامل و اغلب اهميت كمتري برخوردارند.ممكن است تصور شود كه تصورات نمي توانند نقشي
در شكل دادن كانسپت ها داشته باشند. اين نتيجه
گيري درستي نيست. در علم سينكتيك يا
همان تجربه و تحليل مسائل علمي
اصلي اساسي به نام توليد اتفاقي ايده
ها وجود دارد كه بر اين اساس هنگام تحليل
مسائل كه به طريق از راه هاي موجود قابل حل نيستند ،
هر ايده يا تصور تازه مي تواند سبب گشايش
شود. بخش كوچكتري از افراد اين توانايي را
دارند تا با استفاده از سينكتيك و يا ساير روش هاي توليد
انديشه به ارائه ايده هاي متنوع براي
مسائل بپردازند. ايده هايي كه اگر چه ظاهرا بي
معني و بي ارتباط و گاهي موهومي به نظر
آيند ولي در واقع مرحله آغازين اهميت
روند تحليل مسائل را مي سازند. در معماري هم
گاهي عناصر يك كانسپت ايده آل را به هيچ
عنوان نمي توان در يك جا جمع كرد. در اين
صورت شايد استفاده از تصورات براي رسيدن به
كانسپت به عنوان تكنيكي اساسي براي شكل دادن
كانسپت و البته در نتيجه عدم تجربه كافي
در طراحي و كانسپت سازي – ضروري باشد.
دانشجويان مي توانند هنگامي كه قصد شكل
دادن كانسپي را دارند ابتدا تصورات
خود را شكل دهند.كانسپت ها و ايده ها:
كانسپت ها از اين نظر كه تفكراتي حاصل از
ادراك ما هستند تشابه زيادي با ايده
ها دارند. با اين تفاوت كه كانسپت
ها داراي يك ويژگي خاص خود هستند. و آن اين كه
اين تفكرات معطوف به راه هاي گرد آوري
چند عتصر و ويژگي در يك كل دارد هستند. در معماري كانسپت
همچنين تعيين كننده چگونگي تاثير گذاري جنبه هاي
مختلف نيازمندي هاي بنا بر طراحي و ساخت آن از
طريق اجتماع در يك انديشه خاص است و كانسپت در
معماري موضوعي هدفمند است . نتيجه تلاش متمركز
و خلاقانه در يكپارچه كردن عناصري
به ظاهر نا متشابه.قيمت فايل فقط 3,400 تومان
برچسب ها :
معماري كانسپت 20 ص ,
معماري كانسپت ,
تحقيق معماري كانسپت ,
دانلود تحقيق معماري كانسپت ,
دانلود تحقيق در مورد معماري كانسپت ,
دانلود تحقيق و بررسي معماري كانسپت ,
تحقيق در مورد معماري كانسپت ,
تحقيق در باره معماري كانسپت ,
تحقيق و بررسي معماري كانسپت ,
بررسي معماري كانسپت
دوشنبه ۲۰ آذر ۹۶ | ۰۵:۳۲ ۲۷ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است