پروپوزال و طرح تفصيلي بررسي تاثير استرس بر ميزان خطاي انساني در بين كارمندان مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد

۱۷ بازديد

پروپوزال و طرح تفصيلي بررسي تاثير استرس بر ميزان خطاي انساني در بين كارمندان مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد

 

 

  • پروپوزال و طرح تفصيلي بررسي تاثير استرس بر ميزان خطاي انساني در بين كارمندان مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد
    پروپوزال و طرح تفصيلي بررسي تاثير استرس بر ميزان خطاي انساني در بين كارمندان مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد دسته: مديريت
    بازديد: 7 بار
    فرمت فايل: doc
    حجم فايل: 190 كيلوبايت
    تعداد صفحات فايل: 91

    هدف از اين پروپوزال و طرح تفصيلي بررسي تاثير استرس بر ميزان خطاي انساني در بين كارمندان مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد مي باشد

    قيمت فايل فقط 37,000 تومان

    خريد

    دانلود پروپوزال و طرح تفصيلي پايان نامه كارشناسي ارشد مديريت دولتي

    چكيده  

    بسياري از سوانح هوايي بر اثر يك خطاي ساده و پيش پا افتاده و يا عدم درك صحيح پيش مي آيد. به ندرت ممكن است يك سانحه بر اثر تنها يك علت باشد. حوادث نوعا تركيبي از چندين علت مختلف دارند و وقتي كه هر كدام را به تنهايي بررسي مي نماييم اغلب مهم به نظر نمي رسند اما تركيب با ساير عوامل باعث كامل شدن ترتيبي از علل نامربوط مي گردند كه منجر به سانحه شده اند، به اين پديده زنجيره حوادث گويند. براي جلو گيري از رويداد هوايي، شناسايي عناصر اين علل قبل از تكميل زنجيره حوادث ضروري است.

     استرس بعنوان نوعي تنيدگي جسمي ويا روان شناختي نقش پررنگي برعملكردكاركنان مراقبت پرواز در صنعت حمل ونقل هوايي دارد. استرس قطعا  دامنه توجه و تمركز را كاهش مي دهد همانطور كه بر حافظه كوتاه مدت و بلند مدت تاثير منفي دارد بطوريكه ايجاد تصوير ذهني مناسب كاركنان مراقبت پرواز را در شرايط ترافيكي معين و فضاي مشخص جهت ارائه سرويس مراقبت پرواز دشوار ويا غير ممكن مي سازد. علاوه بر اين تاثير استرس ممكن است كنترلر را به سمت ارتكاب لغزشهايي نظير خطاهاي كلامي، شنيداري، ديداري، نوشتاري، و يا انحراف ذهني هدايت كند. اين لغزشها و انحرافات مي توانند به خطاهاي گوناگوني منجر شوند كه متعاقبا مي توانند به همجواري يا تصادم هواپيما ها منتهي گردند. 

    در اين پژوهش تاثير استرس بر بروز اينگونه خطاهاي انساني مورد بحث قرار گرفته است. در اين پژوهش از يك پرسش نامه محقق ساخته براي سنجش تاثير سطح استرس بر ميزان ارتكاب خطاهاي ناشي از لغزش و انحراف غير عمدي كاركنان مراقبت پرو از استفاده شده است. جامعه آماري مورد تحقيق در اين پژوهش كليه كاركنان مراقبت پرو از فرودگاه بين المللي مهر آباد است و نمونه مورد مطالعه 40 نفر از اين كاركنان بود كه به روش تصادفي ساده انتخاب شدند. با توجه به نتايج آزمون فرضيات بدست آمده، رابطه آماري معناداري ميان اين دو عامل بدست آمد.

    كلمات كليدي:

    تنيدگي

    فشار رواني

    خطاي انساني

    ساختار سازماني 

    حمل و نقل هوايي

    مقدمه

    در دهه اخير موضوع استرس و آثار آن در سازمانها مورد توجه بسيار واقع گرديده است اگر چه در علم پزشكي مساله فشار عصبي و علل و عوارض آن مدتهاست مورد بررسي و تحقيق قرار دارد اما باب اين بحث در رفتار سازماني تازه گشوده شده است.عليرغم اين نظر كه استرسهاي مفيد نيز وجود دارد و مقداري از فشارهاي عصبي براي ايجاد تحرك و تلاش در انسان ضروري است، زماني كه بحث استرس مطرح مي شود بيشتر به عوارض و ضايعات آن توجه شده  واسترس مفيد مد نظر قرار نمي گيرد. 

    به هرحال استرس اثرات فراواني بر عملكرد و فعاليتهاي اعضاي سازمان دارد. مديران، كاركنان و ارباب رجوع سازمان تحت تاثير فشارهاي عصبي دچار حالات رواني خاصي مي شوند و دست به اعمالي مي زنند كه مستقيما در باز دهي سازمان منعكس مي گردد. فشارهاي عصبي داراي آثار جسماني نيز هست و از اين طريق هم به سازمان لطمات شديدي مي آورد. استرسهاي حاد نيروي انساني سازمان را هم ضايع مي كند  و هدف سازمان را دستخوش تزلزل مي سازد. عده اي از صاحبنظران رفتار سازماني استرس را بيماري شايع قرن نامگذاري كرده اند. شايد هم به راستي دوران ما عصراسترس و فشارهاي عصبي است، دوره اي كه در آن انسان بيش از هر زمان ديگري در معرض عوامل موجد استرس قرار گرفته و در چنين جهان پر هياهويي چگونه مي توان از استرس اجتناب كرد يا به مصاف و مقابله پرداخت؟ عوامل موجد استرس چيست و چگونه مي توان آن را مديريت كرد؟

    خطاي انساني هم به عنوان يك عامل شناخته شده در بيشتر وقايع هواپيمايي ديده مي شود. اين خطا ها اغلب توسط افراد معمولي، سالم، صلاحيت دار، با تجربه، و كاملا مجهز به تجهيزات تجربه مي شوند. چندين روش براي مطالعه خطاهاي انساني وجود دارد. يك از اين روشها بررسي رفتارهاي فردي در سطوح مختلف است. از ميان مولفه هاي گوناگون رفتار فردي (مانند هوش، شخصيت، انگيزش، ارزشها و نگرشها، ادراك، احساسات، و يادگيري) استرس بعنوان مولفه اي تاثير گذار بر خطا هاي مرتبط با عامل انساني شناخته مي شود. اين تحقيق بر آن است تا تاثير منفي سطوح مختلف استرس (تنيدگي) را بر بروز خطاي عامل انساني مورد بررسي قرار دهد.  

    فهرست مطالب

    . فصل اول: كليات تحقيق

    .. مقدمه

    .. تعريف و بيان مساله

    .. اهميت و ضرورت تحقيق

    .. دلايل انتخاب موضوع

    .. سوابق و پيشينه تحقيق

    .. اهداف تحقيق

    ... هدف اوليه

    ... اهداف ثانويه

    ... هدف غايي

    .. سئوالات تحقيق

    .. فرضيات تحقيق

    ... فرضيه اهم

    ... فرضيه فرعي

    .. قلمروي تحقيق

    ... قلمروي زماني تحقيق

    ... قلمروي مكاني تحقيق

    ... قلمروي موضوعي تحقيق

    .. استفاده كنندگان از تحقيق

    .. تعريف عملياتي متغيرها

    ... متغير مستقل: عوامل تنيدگي

    ... متغير وابسته: خطاي انساني

    .. روش تحقيق

    .. روش نمونه گيري و تعيين حجم مونه

    .. ابزار گردآوري اطلاعات

    .. مشكلات و محدوديتهاي تحقيق

    . فصل سوم: روش تحقيق

    .. مقدمه

    .. روش تحقيق

    .. انواع روش تحقيق بر مبناي هدف

    ... تحقيقات علمي بر اساس هدف 

    ... انواع تحقيقات علمي بر اساس ماهيت و روش

    .. آشنايي با قلمرو مكاني تحقيق

    ... شركت فرود گاههاي كشور

    ... معرفي مراقبت پرواز و سيستم تصميم گيري آن

    .... واحد برج مرافبت پرواز

    .... واحد تقرب پرواز يا اپروچ

    .... مركز كنترل منطقه اي

    .. ابزارهاي جمع آوري اطلاعات

    .. مقياس هاي اندازه گيري

    .. روش نمونه گيري و تعيين حجم نمونه

    .. متغيرهاي تحقيق

    .. روايي و پايايي ابزار سنجش

    .. روش تجزيه و تحليل داده ها

    ... آمار توصيف

    ... آمار استنباطي

    منابع فارسي

    منابع لاتين

    قيمت فايل فقط 37,000 تومان

    خريد

    برچسب ها : پروپوزال و طرح تفصيلي بررسي تاثير استرس بر ميزان خطاي انساني در بين كارمندان مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد , رابطه استرس و خطاي انساني , تاثير تنيدگي بر ارتكاب خطاي انساني , تاثير استرس بر ميزان خطاي انساني , پرپوزال تاثير استرس بر ميزان خطاي انساني , رابطه استرس و خطاي انساني در كاركنان مراقبت پرواز , تاثير استرس بر ميزان خطاي انساني در بين كارمندان مراقبت پرواز

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.