مباني نظري و پيشينه صنعت بيمه

۳۶ بازديد

مباني نظري و پيشينه صنعت بيمه

 

 

  • مباني نظري و پيشينه صنعت بيمه
    مباني نظري و پيشينه صنعت بيمهدسته: اقتصاد
    بازديد: 4 بار
    فرمت فايل: doc
    حجم فايل: 150 كيلوبايت
    تعداد صفحات فايل: 30

    مباني نظري و پيشينه صنعت بيمه

    قيمت فايل فقط 10,000 تومان

    خريد

    بصورت فايل ورد

    همراه با منابع

    تاريخچة پيدايش بيمه

    دريانوردان چيني در سه هزار سال قبل از ميلاد مسيح، مال التجاره خود را به جاي حمل با يك كشتي يا قايق با چندين كشتي و قايق حمل مي كردند، كه هرگاه يكي يا چند وسيله دچار مخاطرات دريا شد و يا دزدان دريايي به غارت بردند، كشتي ها و يا قايق هاي ديگر سالم به مقصد برسند و خسارت وارده به حداقل ممكن كاهش يابد كه اين كار آنان همان اصل پراكندگي ريسك بود.

    در دو هزار سال قبل از ميلاد دريانـوردان هنـدي از بازرگانان نوعي وام دريافت مي كردند و هرگاه دريـانورد بدهكار بـا موفقيت سـفر خود را به پايان مي برد، موظـف بود اصل و بـهرة وام دريافتـي را ظرف مدت معين به بازرگان طلبكار بپردازد. در طي اين مدت كالاي دريانورد در گروي بازرگان بود و اگر بازرگان به موقع موفق به دريافت طلب خود نمي شد، بازرگان مي توانست كالاي دريانورد را حراج كند. ولي اگر كشتي دريانورد با حوادث دريا مواجه مي شد يا دزدان دريايي حمله ور مي شدند و كالا به غارت مي رفت، بازرگان وام دهنده حقي در مورد اصل و بهرة وام پرداختي نداشت. بنابراين بازرگان وام دهنده، خطر را تقبل مي كرد ؛ يعني بازگشت اصل و بهره در گرو سالم به مقصد رسيدن كالا بود. بهرة اين نوع وام ها بيشتر از وام عادي بود و اين مابه التفاوت بين ميزان بهرة وام عادي و وام دريايي را مي توان حق بيمة خطري محسوب كرد كه بازرگان وام دهنده به عهده گرفته بود. اين نوع وام ها را در تاريخ بيمه، وام‎هاي دريايي ناميدند كه بين دريانوردان فنيقي نيز رواج يافت و در سده هاي پنجم و ششم قبل از ميلاد مسيح در مديترانة شرقي كه مركز تجارت اروپاي آن زمان بود نيز رواج پيدا كرده بود و سرمايه داران اروپايي به صاحبان كشتي ها و مال التجاره وام دريايي با همان منوال مي دادند و در قرارداد حمل و نقل كراية كشتي محسوب مي شد.

    نوع دوستي، كمك و نوع پرستي از اركان اصلي پيدايش بيمه بوده است. صندوق هاي تعاوني نظير كمك به بازماندگان سربازان و رزم آوراني كه در جنگ با دشمنان كشته مي شدند، و بازماندگان، توان مالي هزينه هاي كفن و دفن آن ها را نداشتند در زمان هاي قديم رايج بود. امر تعاون بسيار قديمي است زيرا همة پيشوايان اديان و مذاهب نيز مكرراً به آن اشاره كرده اند. تا سدة چهاردهم ميلادي بيمه به صورت تعاون و كمك متقابل وجود داشت. در اين سده بين تجار وام دهنده دريايي و كليسا درگيري هايي به وجود آمد. چون مقامات كليسا با وام هاي دريايي مخالفت مي نمودند و دليل آن اين بود كه طبق موازين مذهبي بهره را حرام مي دانستند و تجار تغييرات زيادي در اين گونه وام ها به وجود آوردند. مثلاً بهرة آن را تبديل به جايزه كردند كه ميزان آن برابر نرخ بهره بود و شكل آن طوري بود كه كليسا ديگر نمي توانست با آن مخالفت كند. پس از آن برخي از بازرگانان حرفة خود را صرفاً بيمه قرار دادند و از اواخر نيمة دوم سدة چهاردهم، قرارداد بيمه به تدريج از قرارداد كراية كشتي تفكيك شد و به صورت سند ديگري كه پليس ناميده مي شد، تنظيم مي گرديد و به سرعت رو به تكامل رفت. در حقيقت نخستين نوع بيمه كه قبل از سدة نوزدهم مورد عمل قرار گرفته، بيمة باربري دريايي است. بقية رشته ها كم و بيش بعد از انقلاب صنعتي شروع شده است. دومين رشتة بيمه، بيمة آتش سوزي است كه بعد از آتش سوزي مهيب لندن به فكر انديشه گران رسيد.

    در سدة هفدهم مهمترين اجتماع بيمه گران در قهوه خانة شخصي به نام " ادوارد لويد" در لندن تشكيل شد. تا سال 1760 ميلادي، قهوه خانة لويد، مهمترين مركز براي بيمه كردن خطرهاي دريايي بود. عمليات بيمه گران لويدز حدود 150 سال در گوشة غربي طبقة دوم عمارت بورس لندن ادامه داشت و پس از حدود يك قرن و نيم فعاليت به عمارت اختصاصي لويدز منتقل شد. امروزه مؤسسة لويدز لندن يكي از بزرگترين و با سابقه ترين شركت هاي بيمة جهان مي باشد. 

    قيمت فايل فقط 10,000 تومان

    خريد

    برچسب ها : مباني نظري و پيشينه صنعت بيمه

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.