علم النفس از ديدگاه صدرالمتالهين 13 ص

۴۰ بازديد

علم النفس از ديدگاه صدرالمتالهين 13 ص

 براي توضيحات بيشتر و دانلود كليك كنيد

 

 

 

  • علم النفس از ديدگاه صدرالمتالهين 13 ص
    علم النفس از ديدگاه صدرالمتالهين 13 ص دسته: اينفوگراف
    بازديد: 1664 بار
    فرمت فايل: .docx
    حجم فايل: 0 كيلوبايت
    تعداد صفحات فايل: 5

    علم النفس از ديدگاه صدرالمتالهين 13 ص

    قيمت فايل فقط 3,000 تومان

    خريد

    ان النفس لا يتصرف فى الاعضاء الكثيفة العنصرية الا بتوسط مناسب و ذلك الواسطة هو الجسم اللطيف النورانى المسمى بالروح النافذ فى الاعضاء بواسطة الاعصاب الدماغية‏همانا نفس انسانى در اعضاء بدن عنصرى مادى تصرف نمى‏كند مگر به واسطى مناسب كه همان جسم لطيف نورانى است كه آن را روح مى‏نامند كه در اعضاء و جوارح به واسطه اعصاب مغزى نفوذ مى‏كند. اسفار اربعه صدرالمتالهين علم النفس از ديدگاه صدرالمتالهينآنچه براى اهل نظر از فلاسفه اسلامى ثابت‏شده، اين است كه غير از اعضاء و جوارح و ابدان مادى، امر ديگرى در باطن انسانها است كه منشا احساسات و ادراكات و تعقلات و حركات و سكنات و فعل و انفعالات ارادى و غيرآنها مى‏باشد و آن همان نفس ناطقه و جان و روان آدمى است. و اين امر نيز مسلم است كه منشا ادراكات و تعقلات و احساسات و آثار و خواص ديگر در تمام موجودات يكسان نيست و نيز واضح است كه هر يك از موجودات را آثار خاصى است كه موجب امتياز آنها از يكديگر است. از اينرو نفس ناطقه كه روح انسانى است، از نظر فلاسفه مجزا و غير از روح حيوانى است و غير از قلب است زيرا قلب و روح حيوانى نوعى از اجسام و اجرام‏اند و با فساد بدن از بين مى‏روند و آنچه باقى مى‏ماند، روح انسانى و نفس ناطقه است.ملاصدرا يا صدرالمتألهينيكي از بزرگترين افتخارات عصر صفويه وجود صدرالدين محمد بن ابراهيم شيرازي ملقب به ملاصدرا يا صدرالمتألهين است كه در حكمت و فلسفه صاحب مكتب و مقام و مرتبتي بس بلند است. صدرا به سال 979 يا 980هجري در شيراز متولد شد و پس از مرگ پدر به اصفهان آمد. علوم نقلي را نزد شيخ بهايي و علوم عقلي را نزد ميرداماد تحصيل و تلمذ كرد. سپس خود اعجوبه زمان و افتخار حكماي دوران گشت.با آنكه از علماي صوري روي خوش نديد، به بهترين وجه و عباراتي همچون آب روان بزرگترين و مهمترين مسائل حكمت را به لسان عرب بيان كرده است. كتب و رسايل او حاكي از سعي و كوشش در امتزاج فلسفه و عرفان و شرع است. ملاصدرا در ميان فلاسفه و دانشمندان عالم صاحب مكتب شناخته شد و اساس مكتبش مبتني بر اين است كه طريق استدلال و كشف و وحي بالاخره به يك حقيقت و يك هدف منتهي مي گردد و عقل سليم مؤيد همان حقايقي است كه در دين نازل گرديده و در اشراق و شهود بر عارف مكشوف مي گردد. مهمترين تأليفات او به زبان عربي عبارت است از:اسفار اربعه، شواهد الربوبيه، شرح اصول كافي، الهداية، حاشيه شرح حكمت الاشراق، الواردات القلبيه وكسرالاصنام الجاهليه.علاقه وافر ملاصدرا به عرفان و اصرار وي در بيان حقايق عرفان آن هم به زبان سليس و ساده موجب شد كه جمعي به دشمني برخاستند و اين حكيم فريد و عاليقدر براي آنكه از قيل و قال زمانه بدور باشد، بالغ بر هفت سال و يا بقولي پانزده سال از عمر را در قريه كهك نزديك شهر قم به سر برده به تفكرات عميق پرداخته است و بر اثر رياضت و تهذيب و تكامل نفس به قول خود به علم حضوري نايل آمد، همان طوريكه قبلاً علم حصولي را به سر حد كمال فرا گرفته بود. بيت الحرام را به كرات زيارت كرد و در سفر هفتم هنگام مراجعت در سال 1050 هجري در شهر بصره بدرود حيات گفت و همانجا به خاك سپرده شد.ملاصدرا دركتاب اسفار اربعه در سفر چهارم درباره‌ي‌ همه‌ي‌ مراتب‌ رشد نفس‌ از لحظه‌اي‌ كه‌ جنين‌ شكل‌مي‌گيرد تا رستاخيز نهايي‌ و لقأالله‌ بحث مي‌كند.فصلِ‌ (باب) اولِ‌ اين?

    قيمت فايل فقط 3,000 تومان

    خريد

    برچسب ها : علم النفس از ديدگاه صدرالمتالهين 13 ص , علم , النفس , از , ديدگاه , صدرالمتالهين , 13 , ص , دانلود علم النفس از ديدگاه صدرالمتالهين 13 ص , تحقيق علم النفس از ديدگاه صدرالمتالهين 13 ص , مقاله علم النفس از ديدگاه صدرالمتالهين 13 ص , جزوه علم النفس از ديدگاه صدرالمتالهين 13 ص

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.